davelambermon.reismee.nl

De laatste 2 dagen Veszprém

Gisteren ben ik thuis aangekomen na een prachtige en leerzame studiereis in Hongarije. In deze laatste blog vertel ik wat ik de laatste 2 dagen heb gedaan, aangezien het vrijdag programma heel kort was en ik donderdag niet veel tijd had om te bloggen.

Donderdag zijn we als eerste naar een kleutetschool geweest. Een kleuterschool is bij ons te vergelijken met groep 1 en 2. In Hongarije is dat echter van 3 tot 6 jaar en bij ons van 4 tot 6 jaar. Hier heb ik bij een klas gekeken hoe het daar aan toe gaat. De kinderen waren zoals je vaker bij de kleuters ziet aan het spelen of tekend en werden omstebeurt in groepjes van 4 aan een tafeltje gezet om te ontbijten. Wat anders is dan bij ons, is dat ze bij ons al echt beginnen met taal en rekenen, maar bij hun is dat niet het geval en zijn ze voornamelijk aan het spelen en knutselen.

Daarna zijn we weer naar een basisschool toe gegaan. Bij deze basisschool heb ik als eerste een duitsles gezien voor een klas die te vergelijken is met groep 7 bij ons. Deze les ging over kledingstukken, de voorzetsels en hoe je kledingstukken kan omschrijven. Hierbij was de laatste opdracht een opdracht waarbij ze een kledingstuk moesten benoemen en vervolgens aantrekken. 2 klasgenoten van mij deden hier ineens aan mee en dat is op onderstaande foto te zien

Na deze l3s zagen we een gymles voor een klas dat te vergelijken is met groep 6. Hier begonnen ze met een kort tikspel en vervolgens rek, strek en conditie oefeningen op commando. Daarna werkte ze in 4 vakken waarbij een van een parcours was, een vak oog-voetcoördinatie was, een vak sprinten en over obstakels heen springen en een bak speerwerpen. Als afsluiting deden ze drie is teveel. Wat ik zelf heel mooi vond was de gymzaal, deze was misschien wel 2X zo groot als die van ons en ze hadden prima materiaal, ondanks dat het een vrij arm land is.

Nadat we op deze school zijn geweest hadden we vrij, want het programma dat we bij het ballatonmeer hadden was helaas door het weer afgelast. Toch zijn we met de studenten, nadat we zij gaan lunchen, even naar het meer te gaan om het te bekijken. Een van mijn klasgenoten was zelfs zo gek dat hij in het water even kort is gaan zwemmen met een watertemperatuur van 0 graden. Helaas is de foto van het ballatonmeer zelf te groot voor deze site, dus die laat ik jullie nog wel zelf zien ?.

Na het ballatonmeer zijn we gaan eten met de hele groep en de Hongaarse leraar die alles voor ons geregeld heeft en het programma voor ons heeft opgesteld. Na het eten hebben we om af te sluiten nog een heel gezellige stapavond ervan gemaakt.

Vrijdag stond de wekker gelukkig iets later dan normaal deze week. We zijn terug gegaan naar de school waar we dinsdag ook waren geweest. Hier hebben we met de kinderen van een groep 8 klas zelf wat mogen doen. Deze kinderen heb ik dezelfde opdracht gegeven als ik jullie in de klas heb laten maken en jullie vragen laten beantwoorden. Deze zal ik nog eens in de klas met jullie bespreken en jullie, hun vragen laten beantwoorden. Als afsluiter hebben we typisch Nederlands met hub koekhappen gedaan.

Hierna hebben we nog even vrije tijd gehad in de stad en zijn we rond half 1 voor de laatste keer gaan lunchen. Om half 4 zijn we vanaf ons hostel met busjes naar Boedapest teruggebracht vanwaar we met het vliegtuig terug zijn gegaan naar Nederland. de rit met de bus was 2 uur, het vliegtuig vertrok om 20.15, om 22.20 kwamen we aan op het vliegveld, daar hebben we nog een laatste groepsfoto gemaakt en om 00.00 was ik thuis van deze fantastische en leerzame reis.

Ik heb heel erg genoten en vond het ook heel leuk om dit op deze manier met jullie te delen. Hopelijk vonden jullie dat ook. Als jullie nog vragen of opmerkingen hebben hoor ik deze graag in een reactie en anders op school.

Tot Donderdag

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!