davelambermon.reismee.nl

Dag 2 in Veszprém

Vandaag zijn we de dag begonnen met opnieuw een Hongaarse les. Deze keer ging het allemaal over eten. Dingen die je kan eten of drinken en wat je ervoor kan zeggen. De woorden die we leerden waren:

Kérekszépen: ik wil graag bestellen

Levest: soep

Hideg: koud

Finom: lekker

Sós: zoutig

Édes: zoet

Jó évágyat kívákinok: smakelijk eten

Vervolgens zijn we naar de tweede basisschool gegaan van deze week. Dit was een zogenaamde excellente school. Dat wil zeggen dat het een van de beste scholen van het land is en uitblinkt op een bepaald vlak. Deze school blinkt uit wat betreft vreemde talen. Er wordt Engels, Duits en Frans gegeven en op een heel hoog niveau. Als ze klaar zijn op deze school hebben ze dezelfde stof gehad, als dat wij krijgen tot en met Havo 3.

De eerste les die ik te zien kreeg was een Engels les aan een klas dat te vergelijken is met groep 8 bij ons. De les ging over dingen die je in de stad tegenkomt en hoe je daarover kan vertellen, bijvoorbeeld een routebeschrijving of plaatsbepaling. Er werden pictogrammen op het smartboard getoond en die moesten de kinderen benoemen. Vervolgens kregen ze een kaart te zien, moesten benoemen wat waar ligt en vervolgens routes uitleggen aan elkaar, waarbij de ander moet zeggen waar ze naartoe moet. Daarna hebben ze nog 3 spellen gedaan. Spel 1 was het fluisterspel. De leraar fluisterde een zin in de oren van iemand en die moest t doorfluisteren naar de achterkant van de rij. Deze persoon moest dan de goede zin zeggen. Spel 2 was het stilte spel. De leraar deed een van de woorden waar ze het over hadden benoemen zonder iets te zeggen. De kinderen moesten dus liplezen en benoemen welk woord het was. Spel 3 was een spel waarin de klas in 2 rijen ging staan. De leraar noemde een woord in het Hongaars en de 2 kinderen vooraan moesten zo snel mogelijk het Engelse woord zeggen. De gene die het snelste was mag achteraan aansluiten en de verliezer moest weer gaan zitten. Ik vond het zelf een heel leuke en interessante les hierdoor.

De tweede les was volksdans bij een groep 7. Hierbij kreeg ik eerst een volksdans te zien, die de klas afgelopen week heeft moeten opvoeren. Vervolgens hebben de kinderen nog een dansje geoefend. Wat heel erg opviel, is dat de dansen altijd in 2-tallen of de volledige groep waren en jongens en meisjes altijd samen moesten dansen en nooit 2 meisjes of 2 jongens samen danste. Als afsluiter deden we nog het spel waar een iemand in het midden van een cirkel staat en de kinderen eromheen eenzelfde beweging nadoen die een kind voordoet. Het kind dat in het midden staat moet aanwijzen wie het commando geeft.

Vervolgens zijn we naar de universiteit gegaan om leraar te worden in Veszprém en hebben we uitgelegd gekregen hoe deze opleiding in elkaar zit, hoe je je voor deze school kan aanmelden en dat op deze opleiding heel veel mensen zitten die niet uit Hongarije komen.

Als laatste activiteit hebben we nog een dramales gehad op de universiteit. Hierin hebben we allemaal oefeningen moeten doen zonder iets te zeggen. We moesten bijvoorbeeld langs elkaar lopen en recht in de ogen aankijken zonder te lachen of iets te zeggen. Ook hebben we apen moeten nadoen die dingen van mensen afpakken en inspecteren. Het was heel erg raar, grappig en interessant om te doen, omdat we hebben ervaren hoe apart het is om een hele les niet te praten, maar toch te moeten communiceren.

Vervolgens zijn we bij een restaurant geweest waar we gigantische pizza's hebben gegeten voor maar €10,00. Dit komt omdat ze in Hongarije ander soort geld hebben en alles veel goedkoper is. De rest van de avond hebben we gekaart en gezellig bij elkaar gezeten. Morgen gaan we, als het weer goed is, naar het ballatonmeer. Hier kijk ik heel erg naar uit.

Graag hoor ik van jullie hoe jullie dit vinden en vragen als jullie die hebben.