davelambermon.reismee.nl

Dag 1 in Veszprém

Dinsdag 14-5 begon met een vroeg ontbijt om 7.00. Vervolgens kregen we, van Hongaarse studenten, Hongaarse les. Hierin leerden we deze woorden:

Goedemorgen: Jó reggelt kívánok

Goede dag: Jó napot kívánok

Goede avond: Jó estét kívánok

Tot ziens: Szia

Tot uw dienst: Szervusz/Viszontlátásra (viszlát)

Dankjewel: Kösönöm

Na de Hongaarse les zijn we voor de eerste keer naar een basisschool geweest. Hier ga je van 6 tot 14 jaar naar de basisschool. Wat heel eeg opviel is dat de kinderen hier niet met de fiets, maar op de step naar school komen. Daar ben ik naar twee lessen toe geweest. De eerste les was een Hongaarse grammatica les over vervoegingen. Wat me heel erg opviel ten opzichte van hoe we bij ons lesgeven is dat er geen boek of methode aan te pas kwam, maar heel veel actieve oefeningen en visuele oefeningen. Verder had deze school krijtborden, een biemer en IPads. Bij de een van de foto's hieronder zie je een kaart waarop alle vervoegingssoorten staan (zoals wij het werkwoordschema hebben, hebben zij ook vervoegingssoorten). De juf liet toen woorden zien en de kinderen moesten een blokje op de vervoeging letten waarin dit woord staat. Uiteindelijk bleef er een over en als je alles goed had, kwam die ook als antwoord eruit.

Daarna heb ik een knutselles meegemaakt. Deze deden de kinderen samen met de docent. Daarmee bedoel ik dat de docent de stappen voordeed en de kinderen deze vervolgens nadeden. Zelf hebben we ook meegedaan aan deze les. We hebben een bloemetje gemaakt van papier en ijsstokjes. Het resultaat zie je bij de foto's.

De klas waarbij ik heb gekeken is te vergelijken met de leeftijd van groep 5 bij ons, maar heet hier groep 3. Gelukkig waren de Hongaarse studenten ook mee en hebben zij een beetje kunnen vertalen in het Engels wat er allemaal gebeurde en wat er gezegd werd in de les.

In de middag hebben we een wandeling gemaakt door Veszprém. Hier kregen we allemaal informatie over vroeger, zoals enkele gebouwen en standbeelden die gebouwd zijn naar aanleiding van de tweede wereldoorlog. Na deze wandeling zijn we met de studenten gaan discussiëren over les geven over sightseeing in onze eigen omgeving. We hebben besproken wat mogelijk is en welke activiteiten je kan doen bij bepaalde sightseeing plaatsen.

Daarna zijn we lekker gaan eten en hebben we een spelletjes avond gehad met de Hongaarse studenten. Hierbij hebben we gekaart en Uno gespeeld.

Helaas heb ik op deze school niet jullie paspoorten en tekeningen kunnen laten zien en maken door de kinderen. Dat gaat waarschijnlijk vrijdag gebeuren.

Ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden en hoor het graag als jullie nog vragen hebben.

Reacties

Reacties

Sten en Sophie

Hoi Mr. Dave

1. Is Veszprém leuk?
2. ben je niet moe van al dat lopen?
3. wat vind je tot nu toe het leukste?
4. hoe is het in het Hotel?




meer weergeven







5. waar ga je de volgende keer naartoe?
6. trapte je in de grap van meer weergeven?

Gr. Groep 7/8

Dave Lambermon

Hallo kinderen.
Ik doe even op deze manier antwoorden op jullie vragen:
1. Het is best een kleine stad en de huizen zijn niet zo mooi en modern als dat ze bij ons zijn. Dus als je daarvan houdt kan je beter een andere vakantie kiezen. Er zijn wel heel leuke en gezellige restaurantjes en alles is heel goedkoop.
2. Ik moet zeggen dat ik dinsdag al doodmoe was van al het lopen hahaha. Maar zaterdag en zondag kan ik gelukkig uitrusten.
3. Het leukste aan de reis vind ik dat we een hele leuke gezellige groep hebben en dat de Hongaarse studenten die meelopen ook heel aardig en gastvrij zijn, waardoor we het heel erg leuk hebben hier.
4. Het hostel waar we in zitten is niet heel groot, maar wel gezellig. We zijn er eigenlijk alleen maar om te slapen, dus maakt het ook niet zoveel uit dat het maar klein is.
5. Wat ik gisteren heb gedaan staat in mijn blog van gisteren en vandaag zijn we naar een kleuterschool en het ballatonmeer geweest.
6. Hahaha ikzelf niet, maar een paar klasgenoten van mij wel?.

Groetjes, meester Dave

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!